Klompersteeg 19 - 3905 NA - Veenendaal 0318 – 515 400 info@garagegeurtsen.nl 0318 - 515 400

Garage Geurtsen

Zes dagen per week staan we voor u klaar voor standaard onderhoud, (spoed)reparaties of diagnose. Ook kunt u voor andere diensten bij ons terecht, zoals Auto Cleaning, Autoruit Service, schadeherstel, het bandenhotel, Chiptuning om comfortabeler te rijden of onze airco service. Maar wist u ook dat wij specialistische reparaties uitvoeren? Voorbeelden hiervan zijn het monteren van accessoires (een achteruitrijcamera bijvoorbeeld), onderhoud en reparatie van een DSG versnellingsbak, uitlijnen, bijwerken van een digitaal onderhoudsboekje, het programmeren van sleutels en diagnose van storingen.

Lees hieronder enkele uitgebreide voorbeelden van specialistische reparaties.

Blogs

Accessoires monteren

Accessoires monteren in Veenendaal

Garage G. Geurtsen heeft occasions in alle soorten en maten. Het kan echter voorkomen dat u bij uw droomauto in onze voorraad net wat opties mist. Dit hoeft geen probleem te zijn, want ook voor het monteren van diverse accessoires kunt u bij Garage G. Geurtsen in Veenendaal terecht. Dit geldt natuurlijk ook niet alleen voor auto’s uit onze voorraad, het kan ook zijn dat u de luxe van uw eigen auto wilt uitbreiden met enkele opties. Een voorbeeld hiervan is het installeren van een radio, antenne, alarmsysteem of navigatiesysteem. Of het inbouwen van Cruise Control.

Ook het monteren van een trekhaak of Uniklapbank behoort tot de mogelijkheden. Ten slotte kan ook nog gedacht worden aan het monteren van een achteruitrijcamera of parkeersensoren. Wij monteren deze accessoires met het oog op betrouwbaarheid bij voorkeur met originele, merk-specifieke onderdelen. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van het monteren van accessoires met originele onderdelen.

Casus: Volvo XC90 achteruitrijcamera Retrofit 

De werkplaats van Garage G. Geurtsen uit Veenendaal krijgt een Volvo XC90 aangeboden die nog niet in het bezit is van een achteruitrijcamera. Omdat deze accessoire voor een dergelijk model doorgaans wel gewenst is, wordt er besloten om de camera in te bouwen. Wij gaan dus de montage en opbouw van het camerasysteem op deze Volvo verzorgen, waarbij we gebruik zullen maken van de originele onderdelen.

We gebruiken originele Volvo-onderdelen voor deze klus, omdat het systeem zo betrouwbaarder is. Door de hoge kwaliteit van de originele Volvo-onderdelen kunnen wij een vlekkeloze implementatie in het centrale touchscreen garanderen, inclusief de meebewegende lijnen tijdens het sturen. Alle originele functies werken, zelfs een zoomfunctie is beschikbaar.

Kortom, het systeem is identiek aan één die de achteruitrijcamera al wel had vanaf fabriek. Het set bestaat uit een regelapparaat, camera, handgreep van achterklep met een gat voor de camera, bekabeling en montagemateriaal.

De montage van de hardware wordt gerealiseerd door de bekabeling langs de bestaande kabelboom te leggen. Als alle fysieke hardware is aangesloten dan rest ons nog een elektronisch proces, namelijk de benodigde software installeren.

Bij Garage G. Geurtsen uit Veenendaal beschikken we over originele Volvo diagnoseapparatuur. Met deze apparatuur kunnen wij de nieuwste Volvo’s van software-updates voorzien. Wilt u tijdens het onderhoud aan uw Volvo van de service 2.0 software updates gebruik maken? Vraag er naar bij één van onze medewerkers.

Wilt u ook een camera of andere andere accessoires op uw auto? Neem contact op met Garage G. Geurtsen uit Veenendaal en informeer naar de mogelijkheden!

Bijwerken digitaal onderhoudsboekje

Digitaal onderhoudsboekje
Bij Garage G. Geurtsen uit Veenendaal kunnen wij de Digitale Service Registratie (DSR) van veel automerken digitaal volledig bijwerken. Bij veel automerken is het vertrouwde onderhoudsboekje op papier inmiddels vervangen en worden zaken als onderhoud, reparatie en tellerstanden in een digitaal onderhoudsboekje vastgelegd. Op deze manier kan de gehele historie van uw auto digitaal door uzelf of uw garage online worden geraadpleegd.

Let op! Niet alle merken maken gebruik van een digitaal onderhoudsboekje. Automerken waarvan wij de digitale registratie kunnen bijwerken zijn onder anderen Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Seat, Škoda, Ford en Mazda.

Casus: digitaal onderhoudsboekje BMW
Wij kunnen de Digitale Service Registratie (DSR) van een BMW volledig bijwerken. Wij beschikken over het BMW-systeem dat daarvoor nodig is. We kunnen de onderhoudshistorie ook in de auto laden. Dat is wel zo fijn, want dan kunnen uzelf, de dealer of een andere BMW specialist via het menu van de auto of online de historie van de auto in zien. Een kloppende onderhoudshistorie is natuurlijk van belang als u beslist uw auto later in te ruilen of te verkopen.

Als u net een nieuwe BMW heeft aangeschaft is de kans groot dat er geen conventioneel onderhoudsboekje meer aanwezig is. Het boekje met de stempels is namelijk ingeruild voor een digitale versie. Het digitale boekje wordt opgeslagen op de online server van BMW en ook in het menu van uw auto. Uw privacy wordt hierbij gewaarborgd, omdat er geen klantnamen in vermeld worden. Het betreft hier slechts het onderhoud zoals dit bij het traditionele boekje ook al het geval was.

De onderhoudshistorie wordt ook met behulp van diagnose-apparatuur in de auto geladen. Hier kan u middels het menu in de auto en de iDrive knop de historie inzien.

Wilt u vakkundig onderhoud aan uw BMW? Bel ons voor een afspraak!
BMW onderhoud in de omgeving Veenendaal, Ede, Renswoude, Scherpenzeel, Rhenen, Woudenberg. Vakkundig onderhoud aan alle BMW modellen:

BMW 1-serie: E81, E82, E87, E88, F20, F21, F40
BMW 2-serie: F22, F23, F45, F46, F87
BMW 3-serie: E46, E90, E91 E92, E93, F30, F31, F34, F80, G20, G21
BMW 4-serie: F32, F33, F36, F82, F83
BMW 5-serie E60, E61, F07, F10, F11, F90, G30, G31
BMW 6-serie: E63, E64, F06, F12, F13, G32
BMW 7-serie: E65, E66, E67, F01, F02, F03, F04, G11, G12,
BMW 8-serie: E31, F92, G14, G15, G16,
BMW X1: E84, F48
BMW X2: F39
BMW X3: E83, F25, G01
BMW X4: F26, G02
BMW X5: E53, E70, F15, F85, G05
BMW X6: E71, F16, F86, G06
BMW X7: G07
BMW I3: I01
BMW I8: I12, I15

Heeft u een BMW met een digitaal serviceplan? Dan bent u bij ons aan het juiste adres!
Neem contact met ons op of maak een afspraak via de website.

DSG en S-Tronic; Onderhoud, Diagnose en Reparatie

DSG en S-Tronic; Onderhoud, Diagnose en Reparatie

De DSG/S-TRONIC versnellingsbak van Volkswagen Auto Groep (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) is een comfortabele automatische versnellingsbak als deze volledig naar behoren werkt. Het onderhoud aan uw automaat is hierbij enorm belangrijk. Garage G. Geurtsen verzorgt dit onderhoud van de automaat voor uw Audi, Volkswagen, Seat of Skoda volgens de fabrieksspecificaties.

Door niet goed uitgevoerd onderhoud kunnen deze versnellingsbakken namelijk sneller slijten dan normaal. Hierdoor kunnen problemen en defecten ontstaan die voor minder rijcomfort en snellere slijtage van uw automaat zorgen. Hieruit blijkt hoe belangrijk goed onderhoud is voor uw automatische versnellingsbak en natuurlijk voor uw hele auto.

In sommige gevallen is uitgebreide diagnose nodig om de problemen op te lossen, waarbij Garage Geurtsen alle benodigde merk specifieke tools en originele apparatuur heeft om de defecten in uw automaat op te sporen en te vervangen. Door deze uitgebreide kennis en specifieke diagnose kunnen de kosten voor u laag blijven.

Bij een DSG/S-TRONIC kunnen de volgende rijproblemen voorkomen: 

  • Auto rijdt niet meer, of is niet meer gelijk weg
  • P-R-N-D-S symbool knippert
  • Bokken of rare geluiden met schakelen
  • Schiet in toeren met overschakelen
  • Auto rijdt alleen nog maar in even of oneven versnellingen

Defecten in de mechatronica

Het belangrijkste onderdeel in de DSG/S-Tronic is de mechatronica. Dit is een robot, die het overschakelen van de versnellingsbak regelt. Als de mechatronica niet meer goed werkt, kan dit voor allerlei klachten zorgen.

Hierbij is specifieke diagnose nodig, om te zoeken welk onderdeel in uw mechatronica ervoor zorgt dat deze klachten voorkomen. Dit kunnen zowel mechanische als elektronische storingen zijn. Garage Geurtsen uit Veenendaal heeft alle benodigde specialistische en originele apparatuur om de mechatronica op de werktafel te simuleren, en op die manier de exacte defecten lokaliseren. Door nauwkeurig alleen het defect te vervangen, kunnen wij u professioneel zonder hoge kosten van dienst zijn!

Defecte koppeling

Daarnaast kan de koppeling de oorzaak zijn van uw rijproblemen. De koppeling in uw DSG/S-Tronic kan naar wens door Garage Geurtsen uit Veenendaal volgens de fabrieksspecificaties vervangen worden. Heel belangrijk is het afstellen en inleren van uw nieuwe koppeling. Als dit niet op de juiste manier gebeurt, kan uw nieuwe koppeling binnen enkele weken alweer voor problemen zorgen.

Na het vernieuwen leren wij uw koppeling in met onze originele diagnoseapparatuur, voeren wij een adaptierit uit en kunnen wij naar wens uw automaat voorzien van de nieuwste software.

Problemen door software

Een verouderde software-versie kan er namelijk voor zorgen dat uw automaat niet meer comfortabel rijdt. Dit heeft als gevolg dat de onderdelen die hierboven genoemd zijn te snel slijten. Garage Geurtsen uit Veenendaal kan dit voor u voorkomen. Door middel van onze dealer-apparatuur zorgen wij voor de geoptimaliseerde software in uw automaat, zodat u in alle comfort en veiligheid weer de weg op kunt.

De volgende foutcodes kunnen voorkomen:

P0562                                  Systeemspanning te laag

P189C                                  Geen communicatie met TCM

P117C                                   Tolerantiegrens koppelingsplaat bereikt

P0841                                  Transmissie-oliedruk-sensor A onjuist signaal

P17BF                                   Functiebeperking door onjuiste oliedruk

P1895                                   Functiebeperking door onjuiste oliedruk

P177F                                    Hydraulische pomp speelbeveiliging actief

P1604                                   Hydraulische pomp spanning te laag

P0562                                   Systeemspanning te laag

Heeft u vragen of problemen met uw DSG/S-Tronic in uw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda? Neem dan contact op met onze werkplaats-receptie en wij zullen u met alle service van dienst zijn.

Sleutels programmeren

Programmeren

Sleutels programmeren op de moderne auto’s wordt steeds ingewikkelder. Het vraagt namelijk in veel gevallen originele dealer-apparatuur. Bij Garage Geurtsen hebben we veel van deze (dealer)apparatuur in eigen huis. Middels deze praktijkcasus laten wij zien hoe we een nieuwe autosleutel programmeren.

Casus: sleutel Volkswagen Passat

We krijgen in de werkplaats een Volkswagen Passat. De nieuwe sleutel bestellen wij op chassisnummer. Als de nieuwe sleutel bij ons binnen is gekomen, dan werkt deze nog niet. De nieuwe sleutel moet eerst nog worden geprogrammeerd voordat de afstandsbediening werkt en je er mee kunt starten. Er zit een zogenaamde transponderchip in de sleutel. Deze chip maakt deel uit van de startblokkering en moet dus middels een online verbinding met de fabriek worden aangemeld op de auto. Wij hebben dit originele ODIS programma, wat staat voor Offboard Diagnostic Information System. Met dit originele diagnosesysteem en bijbehorende online verbinding kunnen wij voor u deze werkzaamheden uitvoeren op dealer niveau. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Online programmeren van nieuwe regelapparaten
  • Online programmeren van sleutels
  • Software updates uitvoeren van alle regelapparaten
  • Technische Product Informatie (TPI) inzien
  • Alle door de fabrikant beschikbaar gestelde technische informatie inzien

Het computer programma helpt de monteur stap voor stap bij het programmeren van de sleutels. Als de programeer procedure succesvol voltooid is, kunnen de geautoriseerde sleutels worden gebruikt.

Bent u opzoek naar een Volkswagenspecialist voor onderhoud of storingsdiagnose? Of het laten programmeren van sleutels? Neem dan contact op met Garage G. Geurtsen.

Storing oliepeilsensor

Casus: oliepeilsensor Sharan

Bij Garage G. Geurtsen krijgen wij een Volkswagen Sharan in de werkplaats waarvan het lampje van het olieniveau blijft branden. De klant vertelt dat hij ‘het oliepeil heeft gecontroleerd en dit in orde is’, maar toch blijft het lampje branden na de start van de motor. Met deze informatie gaan we aan de slag om een zo gericht en efficiënt mogelijke diagnose te stellen.

We beginnen met het verifiëren van de klacht. Na het starten van de motor zien we inderdaad dat het oranje oliekannetje op het dashboard blijft branden. We beginnen met een aantal basiscontroles, waaronder het peilen van de olie met behulp van de peilstok in de motorruimte. Hierbij wordt geen oorzaak of reden gevonden dat het olieniveau lampje blijft branden. We besluiten de auto uit te lezen met diagnoseapparatuur.

Nadat we de auto hebben verbonden met de laptop maken we een volledige voertuigscan, die de volgende foutcode oplevert:

Foutcode DTC 9453842 / B104135
Oliepeiltemperatuur-sensor
> Signaal te hoog
> Permanente storing

Aan de hand van bovenstaande foutcode besluiten we in het elektrische bedradingsschema op te zoeken hoe de peilsensor aangesloten is en waar de zekering zich bevindt.

In de afbeelding van het schema zien we in de rode cirkel de sensor afgebeeld staan. We zien ook dat deze via zekering SC13 voeding krijgt op pen nummer 1. Aansluiting nummer 2 is de massa van de sensor en nummer 3 is de signaaldraad die naar het combi-instrument gaat. In de volgende stap gaan we de zekering checken, uit het schema weten we immer waar deze zit. Als we deze aanklikken geeft de computer aan dat deze op positie 13 zit van de zekeringkast in het voertuiginterieur onder de stuurkolom. De zekering blijkt niet defect te zijn. Dan volgt een meting met de multimeter op de oliepeilsensor zelf. Hieruit blijkt dat de 12 volt voeding op positie 1 niet meer aanwezig is. Dan is dat dus het probleem!

Nu nog de oorzaak van de defecte voeding achterhalen. In het schema valt ons op dat de voedingsdraad via tussenstekker C1 loopt. Hier gaan we de volgende meting verrichten. We zoeken de locatie van de tussenstekker en meten daar opnieuw de voedingsdraad.

Uit onze meting blijkt dat we op de tussenstekker wel een goede voeding hebben. De conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat er een draadbreuk zit in de voedingsdraad. We besluiten de kabelboom open te werken en gaan op zoek naar de draadbreuk. Al gauw is het bingo! Breuk gevonden!

Het is erg belangrijk dat tijdens het diagnoseproces de goede stappen worden genomen om tot een juiste diagnose te komen. Dit voorkomt namelijk dat er onderdelen worden vervangen die niet defect zijn. Onderdelen vervangen die niet stuk zijn geeft een hogere belasting op het milieu en op uw portemonnee. Bij Garage Geurtsen helpen wij u graag om ook uw storing op de meest efficiëntste manier op te lossen. Heeft u ook een storing neem dan contact met ons op en wij voorzien u van een passend advies.