Klompersteeg 19 - 3905 NA - Veenendaal 0318 – 515 400 info@garagegeurtsen.nl 0318 - 515 400

Airco Service in Veenendaal?

Jaarlijks verliest een aircosysteem ongeveer 10% van de aircovloeistof. Deze aircovloeistof bestaat uit koudemiddel en olie en zorgt voor de inwendige smering van de aircocompressor. Minder vloeistof betekent minder smering, waardoor uw aircocompressor ernstige schade op kan lopen. En een nieuwe compressor is niet goedkoop.

De Airco Service bij Garage G. Geurtsen uit Veenendaal bestaat uit o.a.

  • Visuele controle van het gehele systeem.
  • Het controleren van de systeemdruk
  • Het afpersen en bijvullen van het systeem
  • Onderhoud en reparatie van uw airco is altijd een zaak voor de specialist, dus maak op tijd een afspraak in onze werkplaats!
Bandenspanning
Airco bijvullen

Tips voor uw airconditioning

De manier waarop u de airconditioning gebruikt heeft effect op het milieu èn uw portemonnee. Hierbij een aantal tips om het systeem in goede conditie te houden.

  • Regel periodieke controles

Laat de airconditioning in ieder geval één keer per jaar controleren door een specialist zoals Garage G. Geurtsen uit Veenendaal.

  • Gebruik de airconditioning bewust

Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Zet hem uit zodra de auto op temperatuur is.

  • Zet de airco minimaal één keer per week 10 minuten aan

Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen én onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem.

  • Ergste warmte weg

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst even de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de wagen is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airconditioning in te schakelen. Schakel de airco alleen in wanneer het niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten, anders heeft de airco geen effect.

  • Zet de airco niet te koud

De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airconditioning geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als u ’climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen.

  • Gebruik van de airconditioning bij regen of in de winter

Schakel uw airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald.

  • Zet de airconditioning uit voor de motor uitgaat
Schakel de airco 10 minuten voordat u de motor afzet, uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren.
  • Voorkom verstopping van uw airco

Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.

  • Lees het instructieboekje

Lees aandachtig uw instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud.

  • Zet hem uit bij extra verbruik

Een airconditioning gebruikt brandstof en kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw wagen hard werken (caravan of bergen), zet hem dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.

  • Maak de auto airco schoon

Ruikt de airconditioning toch onaangenaam, dan is hij waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen.

  • Plasje water onder uw auto

Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder een wagen met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.

Airco bijvullen
Medewerker in de auto

De werking van een auto airco

Een airco bestaat uit een gesloten systeem waarin onder druk een koudemiddel circuleert. De werking is gebaseerd op het natuurkundige principe dat door verandering van druk de temperatuur kan worden beïnvloed.

De compressor (1) verplaatst het (lage druk) gasvormige koudemiddel naar de condensor (hoge druk). Het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor (2) gepompt. Hier staat het zijn warmte af aan de rijwind of middels een fan. Door de temperatuurdaling wordt het middel vloeibaar. De filterdroger (3) verwijdert vuil en vocht. Het vloeibare koudemiddel in de auto airco nog steeds onder hoge druk, stroomt naar het  expansieventiel (4). Dat reduceert de druk door een geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten. In de verdamper (5) wordt het koude middel weer gasvormig. Door de drukverlaging gaat het koken. Dit onttrekt warmte aan de buitenlucht. De aanjager blaast deze koele lucht langs de verdamper in de auto.

Het koudemiddel (R134A) is een fluor-ethaan verbinding.
Maar er wordt naar gestreefd om vanaf 2008 de auto airco te laten werken op kooldioxide (CO2). Die installaties kunnen zowel koelen als verwarmen. Ze zijn ingewikkelder maar milieuvriendelijker. Omdat de de CO2-kachel geen motorwarmte nodig heeft, is de motor sneller op bedrijfstemperatuur en daardoor schoner.

Doorgaans werkt de airconditioning de eerste drie jaar zonder problemen.
Daarna moet airconditioning toch echt gecontroleerd worden door een specialist. Het is beter om de auto airco ook in de winter regelmatig te laten draaien om afdichtingen soepel te houden.

Als het systeem een lange tijd niet gebruikt wordt, is de kans groot dat afdichtingen uitdrogen en gaan lekken, en raakt het koelmiddel onder het niveau. Als het koelmiddel weglekt, raakt de compressor oververhit. De meeste airconditioning gaat dan ook kapot door lekkage, met als gevolg dat soms de compressor vervangen moet worden.