Klompersteeg 19 - 3905 NA - Veenendaal 0318 – 515 400 info@garagegeurtsen.nl 0318 - 515 400

Transmissies 

Of u nu een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat rijdt, een goede transmissie is een belangrijk onderdeel van de comfort en veiligheid van uw auto. De versnellingsbak is echter wel aan slijtage onderhevig, dus het kan voorkomen dat hier problemen door ontstaan. Hierbij kan gedacht worden aan brandende storingslampjes, niet meer soepel schakelen, schokken en trillen of lekkages. Wij van Garage G. Geurtsen uit Veenendaal hebben veel ervaring met transmissies en kunnen u met veel klachten die u heeft van dienst zijn. Door onze kennis, informatie en merk specifieke tools kunnen wij nauwkeurig het probleem opsporen en alleen datgene wat defect is vervangen.

Casus: Powershift automaat – onderhoud en revisie

De automaat van Ford of Volvo is uitgerust met een zogeheten Powershift, een automaat met twee koppelingen. Dit zorgt voor een verbeterd comfort en prestaties tijdens het rijden. Doordat deze automaat natuurlijk aan slijtage onderhevig is, kunnen er problemen ontstaan. Wij kunnen de Powershifts van Ford en Volvo na werkzaamheden opnieuw inleren voor het optimale rijcomfort. Hierbij controleren wij of er software updates van de fabrikant openstaan, en in dat geval voorzien wij de automaat van de nieuwste software.

 

 

Garage G. Geurtsen uit Veenendaal krijgt een Volvo V60 uit 2014 in de werkplaats. De klant komt met het probleem dat deze Volvo een lekkage heeft. Na een diagnose constateert onze monteur dat de olielekkage uit de automaatbak tevoorschijn komt. Uit onze documentatie blijkt er een afsluitende plaat in de automaat te zitten, die door middel van keerringen ervoor zorgt dat de olie afgesloten zit in de automaat. Deze keerringen zullen in dit geval olie laten doorlekken vanuit de automaat.

Wij gaan ermee aan de slag en demonteren de automaat. Daarna wordt de automaat op een werktafel gezet voor diagnose. Na het demonteren van het deksel van de automaat blijkt dat de keerringen van het deksel geen overmatige slijtage vertonen waardoor ze zouden kunnen lekken. Op dit moment hebben wij de keuze om gewoon het ‘lekkende’ deksel te vervangen of om door te zoeken. Omdat wij geen overmatige slijtage aan de keerring zien, zoeken wij verder naar een oorzaak. Met deze kwestie gaan wij in de documentatie alle mogelijke informatie opzoeken over dit type automaat

 

In de documentatie blijkt dat de koppeling door slijtnokjes in de automaat precies in het midden gecentreerd wordt. Deze nokjes zullen door het gebruik van de automaat lichtjes bewegen, en volgens onze redenatie dus langzaam slijten. Als deze nokjes teveel slijten, is het gevolg dat de koppeling met speling in het midden gecentreerd zit. Hierdoor is de ontstane ruimte groter dan de keerring kan afsluiten.

Kijk, hier hebben wij onze oorzaak gevonden. Hieruit blijkt dat wat extra informatie verzamelen vaak noodzakelijk is, ondanks dat het soms onnodig lijkt. Wij bestellen bij onze leveranciers de benodigde onderdelen. Met behulp van ons speciale gereedschap monteren wij de automaat weer in elkaar volgens fabrieksvoorschrift. De koppeling en de automaat worden opnieuw ingeleerd, en deze Volvo rijdt weer als nieuw de werkplaats uit.

 


Casus: DSG en S-Tronic; onderhoud, diagnose en reparatie

De DSG/S-TRONIC versnellingsbak van Volkswagen Auto Groep (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) is een comfortabele automatische versnellingsbak als deze volledig naar behoren werkt. Het onderhoud aan uw automaat is hierbij enorm belangrijk. Garage G. Geurtsen verzorgt dit onderhoud van de automaat voor uw Audi, Volkswagen, Seat of Skoda volgens de fabrieksspecificaties. Door niet goed uitgevoerd onderhoud kunnen deze versnellingsbakken namelijk sneller slijten dan normaal. Hierdoor kunnen problemen en defecten ontstaan die voor minder rijcomfort en snellere slijtage van uw automaat zorgen. Hieruit blijkt hoe belangrijk goed onderhoud is voor uw automatische versnellingsbak en natuurlijk voor uw hele auto.

In sommige gevallen is uitgebreide diagnose nodig om de problemen op te lossen, waarbij Garage Geurtsen alle benodigde merk specifieke tools en originele apparatuur heeft om de defecten in uw automaat op te sporen en te vervangen. Door deze uitgebreide kennis en specifieke diagnose kunnen de kosten voor u laag blijven.

Bij een DSG/S-TRONIC kunnen de volgende rijproblemen voorkomen: 

  • Auto rijdt niet meer, of is niet meer gelijk weg
  • P-R-N-D-S symbool knippert
  • Bokken of rare geluiden met schakelen
  • Schiet in toeren met overschakelen
  • Auto rijdt alleen nog maar in even of oneven versnellingen

Defecten in de mechatronica

Het belangrijkste onderdeel in de DSG/S-Tronic is de mechatronica. Dit is een robot, die het overschakelen van de versnellingsbak regelt. Als de mechatronica niet meer goed werkt, kan dit voor allerlei klachten zorgen. Hierbij is specifieke diagnose nodig, om te zoeken welk onderdeel in uw mechatronica ervoor zorgt dat deze klachten voorkomen. Dit kunnen zowel mechanische als elektronische storingen zijn. Garage Geurtsen uit Veenendaal heeft alle benodigde specialistische en originele apparatuur om de mechatronica op de werktafel te simuleren, en op die manier de exacte defecten lokaliseren. Door nauwkeurig alleen het defect te vervangen, kunnen wij u professioneel zonder hoge kosten van dienst zijn!

Defecte koppeling

Daarnaast kan de koppeling de oorzaak zijn van uw rijproblemen. De koppeling in uw DSG/S-Tronic kan naar wens door Garage Geurtsen uit Veenendaal volgens de fabrieksspecificaties vervangen worden. Heel belangrijk is het afstellen en inleren van uw nieuwe koppeling. Als dit niet op de juiste manier gebeurt, kan uw nieuwe koppeling binnen enkele weken alweer voor problemen zorgen. Na het vernieuwen leren wij uw koppeling in met onze originele diagnoseapparatuur, voeren wij een adaptierit uit en kunnen wij naar wens uw automaat voorzien van de nieuwste software.

Problemen door software

Een verouderde software-versie kan er namelijk voor zorgen dat uw automaat niet meer comfortabel rijdt. Dit heeft als gevolg dat de onderdelen die hierboven genoemd zijn te snel slijten. Garage Geurtsen uit Veenendaal kan dit voor u voorkomen. Door middel van onze dealer-apparatuur zorgen wij voor de geoptimaliseerde software in uw automaat, zodat u in alle comfort en veiligheid weer de weg op kunt.

De volgende foutcodes kunnen voorkomen:

P0562                                  Systeemspanning te laag

P189C                                  Geen communicatie met TCM

P117C                                   Tolerantiegrens koppelingsplaat bereikt

P0841                                  Transmissie-oliedruk-sensor A onjuist signaal

P17BF                                   Functiebeperking door onjuiste oliedruk

P1895                                   Functiebeperking door onjuiste oliedruk

P177F                                    Hydraulische pomp speelbeveiliging actief

P1604                                   Hydraulische pomp spanning te laag

P0562                                   Systeemspanning te laag

Heeft u vragen of problemen met uw DSG/S-Tronic in uw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda? Neem dan contact op met onze werkplaats-receptie en wij zullen u met alle service van dienst zijn.

Corona maatregelen

Omwille van de volksgezondheid nemen ook wij onze verantwoordelijkheid omtrent de adviezen van het RIVM en de Nederlandse Overheid, ter voorkoming van het verspreiden van het coronavirus. Vandaar dat wij de volgende maatregelen hebben genomen:

Algemene maatregelen:
· Extra hygiënische maatregelen (extra schoonmaakrondes en controles op onder andere deurgrepen, balie, pinautomaat, sanitair en dergelijke)
· Het beperken van sociale contacten
· Geen handen schudden
· Minimaal 1,5 meter afstand houden

Specifieke maatregelen:
· Extra gebruik van stoelhoezen
· Voor en na de reparatie (of onderhoud) van uw auto, wordt het stuurwiel, de handgrepen en de versnellingspookknop gereinigd met desinfecterend middel
· Geen rechtstreekse sleuteloverdracht meer. De sleutels worden op de balie gelegd.

Maatregelen omtrend COVID-19